Inbjudan till Arbetsmiljöutbildning för A-tränare

Svensk Travsport och Travtränarnas Riksförbund bjuder gemensamt in samtliga A-tränare till en heldags arbetsmiljöutbildning. Utbildningen leds av Ernst Åslund som är arbetsmiljökonsult med sitt företag Arbetsmiljö i Norr, och har en gedigen erfarenhet av arbetsmiljöområdet. Han har till exempel jobbat med Arbetsmiljöfrågorna inom Svante Båths företag utanför Sundsvall.

Varför erbjuder vi arbetsmiljöutbildning?

I första hand för att förebygga olyckor och ohälsa. Hästnäringen är en riskfylld bransch där många unga skadas och detta har uppmärksammats av Arbetsmiljöverket som under 2015 granskade branschen. Inspektionerna visade att det finns brister i arbetsmiljökunskaperna hos arbetsgivarna och därför fortsätter kontrollerna även under 2016 och 2017.

Men givetvis vill vi att travet ska vara en attraktiv näring att jobba i. Vi ser redan nu att många arbetar som hästskötare en väldigt kort tid av sin arbetskarriär och att antal sökande på gymnasieutbildningar med inriktning häst nästan halverats. Att erbjuda en arbetsplats med goda villkor och en bra arbetsmiljö tror vi är nödvändigt för du som arbetsgivare ska kunna rekrytera bra arbetskraft i framtiden!

Kursinnehåll:

Vi kommer att under dagen, tillsammans arbeta med olika exempel, och gå igenom rutiner för hur du kan jobba med ditt systematiska arbetsmiljöarbete. Du kommer att påbörja arbetet med ditt eget företags arbetsmiljöpolicy samt få exempel på hur du kan fortsätta ditt arbete hemma. Vi kommer också att tillsammans gå igenom vilka grundkrav som finns i arbetsmiljölagstiftningen samt gå igenom de vanligaste riskerna och bristerna som kan finnas i verksamheten och även bedöma hur du ska arbeta vidare med dessa på hemmaplan.

Utbildningen är kostnadsfri och vi bjuder på lunch och fika. TR erbjuder er dessutom 1000 kr per tränare i ersättning för förlorad arbetstid. Har du själv ingen möjlighet att komma så är någon av dina anställda välkommen. Har du en rörelse med fler än fem anställda så är du välkommen att komma tillsammans med en anställd. Medtag gärna dator så du kan börja arbeta direkt.

Utbildningen sker på följande banor:

Bana, datum, anmälan senast

Gävle, 3 maj, 27 /4

Bergsåker, 11 maj, 3/5

Färjestad, 31 maj, 25/5

Solvalla, 7 juni ,1/6

Jägersro, 9 juni, 2/6

Umåker, 23 augusti, 17/8

Romme, 25 augusti, 18/8

Halmstad, 30 augusti, 24/8

Eskilstuna, 6 september, 31/8

Axevalla, 13 september, 7/9