Nyheter

Ang protestaktionen pÄ JÀgersro

Den uppmÀrksammade protesten inför V86 pÄ JÀgersro i onsdagskvÀll gav en snabb replik frÄn ST.

Redan pÄ torsdag morgon sÄ bjöds TRs styrelse in för möte med STs styrelse, detta kommer Àga rum 25 september

VÄr ordförande kommenterade JÀgersrotrÀnarnas tilltag till Rickard Hansson pÄ Travronden redan under onsdagskvÀllen :

"I förra veckan ansĂ„g Jan Halberg att organisationen TravtrĂ€narnas Riksförbund – dĂ€r han Ă€r ordförande – Ă„sidosatts av förbundet. Efter onsdagens protest pĂ„ JĂ€gersro Ă€r han tacksam.
– Jag Ă€r otroligt tacksam över stödet som JĂ€gersros trĂ€nare visade, sĂ€ger han.

– ST har helt enkelt inte tagit min organisation pĂ„ allvar. De har vĂ€ldigt tydligt visat att de inte bryr sig om vad vi tycker och vi har inte vid nĂ„got tillfĂ€lle varit med i dialogen. Just nu kĂ€nner jag stor uppgivenhet och jag och mina medlemmar i TravtrĂ€narnas Riksförbund lĂ€gger ner otroligt mycket tid och det kĂ€ndes som att luften gick ur oss, sade Jan Halberg till Travronden förra veckan efter att tĂ€vlingsschemat blivit publikt.

Efter kvÀllens protestaktion av JÀgersros trÀnare som, pÄ egen hand, valde att skjuta upp V86-1 med en kvart vilket gjorde att hela den saxade V86-omgÄngen fick konsekvenser ger Halberg beröm.
– Under eftermiddagen fick jag indikationer pĂ„ att nĂ„gon form av manifestation var pĂ„ gĂ„ng, men jag visste inte helst sĂ€kert.

Vad tyckte du om den?
– Joakim Lövgren som agerade talesperson uttryckte det pĂ„ ett vĂ€ldigt bra sĂ€tt: att man kört över oss. Samtidigt Ă€r jag tacksam, för jag upplever det lite som ett stöd frĂ„n dem. Jag Ă€r otroligt tacksam att JĂ€gersro tydligt tog det hĂ€r initiativet.

Halberg Àr liksom sina kollegor fortsatt konfunderad över beslutsprocessen i HÀstsportens Hus.
– Givetvis Ă€r jag part i mĂ„let men jag begriper inte varför man inte försökte att ha med sig de aktiva pĂ„ den hĂ€r resan. Jag förstĂ„r inte hur TravtrĂ€narnas Riksförbund inte ansĂ„gs vara en viktig organisation att föra en dialog med. Vi representerar ungefĂ€r 75 % av de startande hĂ€starna."

/ SH

Reglementskommitténs sammantrÀde 6/9

I onsdags hade STŽs Reglementskommitté sammantrÀde, nedan följer protokollet frÄn detta.

Deltagare: Staffan Falk (ordförande), Erik Adielsson (deltog ej i diskussionen § 2 angÄende körsvenner),  P-O Grannas, Linda Höijer, Petter Johansson, Staffan Osterling, Antti Rautalinko, Dick Sjöberg, Johan Untersteiner (deltog ej i diskussionen § 2 angÄende körsvenner) och Göran Wahlman (sekreterare).

§ 1 FöregÄende protokoll

Protokollet godkÀndes och lades till handlingarna med följande kommentar. I frÄgan om avbrott i kör-/ridförbud ska medges i kval- och premielopp om kör-/ridförbudet beror pÄ en drivningsförseelse meddelade HÀstvÀlfÀrdsavdelningen att den eventuella nyttan det skulle innebÀra för nÄgra trÀnare inte uppvÀgs av det negativa det skulle innebÀra i spö- och drivningsdebatten som stÀndigt pÄgÄr.

§ 2 Drivning

Göran Wahlman och Staffan Falk meddelade, efter genomgÄng av de körsvenner som pÄtalats vid föregÄende sammantrÀden samt efter genomgÄng av aktuell statistik, att ÄtgÀrder ska vidtas med följande körsvenner, vilka har för mÄnga bestraffningar i förhÄllande till antal körda lopp. Staffan Falk fick i uppdrag att kontakta nedan nÀmnda körsvenner/ryttare.

Telefonsamtal med: 29 olika körsvenner/ryttare.

Dessa körsvenner/ryttare, som kontaktades efter föregÄende sammantrÀde, ska bevakas fram till nÀstkommande sammantrÀde, men behöver inte kontaktas pÄ nytt i nulÀget.

12 olika körsvenner/ryttare.

KommittĂ©n kunde konstatera att det procentuella antalet drivningsförseelser fortsatt ligger pĂ„ en högre nivĂ„ Ă€n under motsvarande period 2016, 1,80 procent av tĂ€vlande ekipage under perioden 1 januari – 6 september 2017 jĂ€mfört med 1,56 under motsvarande period 2016.

Staffan Osterling meddelade att TR (Thomas Uhrberg ansvarig) samarbetar med forskare pÄ Chalmers, för att ta fram en ny typ av körspö som inte kan skada hÀsten.

Antti Rautalinko meddelade att HNS fÄtt in en gemensam svensk-norsk ansökan om forskning hur drivning pÄverkar hÀsten. Ansökan har gÄtt vidare till nÀsta gallringsomgÄng.

Erik Adielsson pĂ„talade att mĂ„ldomarnĂ€mnderna bedömer s.k. ”duttningar” (för att hĂ„lla hĂ€sten koncentrerad) olika runt om i landet. KommittĂ©n beslutade att ta med frĂ„gan, helst med nĂ„gon bra löpningsfilm, till mĂ„ldomarkonferensen.

ST fick Ă€ven med sig att komma med ett förslag hur en överprövning av utdömda bestraffningar ska kunna göras i de fall som inte Ă€r överklagningsbara till Överdomstolen.

§ 3 TÀvla pÄ endast en bana per dag?

TR har diskuterat frÄgan och de som frÀmst Àr emot Àr givetvis de (fÄtal) körsvenner som brukar tÀvla pÄ bÄde lunch- och kvÀllstrav. TR fick med sig att skicka ut en SMS-enkÀt till sina medlemmar, varför frÄgan bordlades till nÀstkommande sammantrÀde.

§ 4 Regionala mĂ„ldomare – ”war room”

Petter Johansson redogjorde för de förslag han föredragit för ST: styrelse (bifogas). Styrelsen Àr positivt instÀlld men tryckte pÄ att en förÀndring ska vara sÄ kostnadsneutral som möjligt.

Petter Johansson ska trÀffa SHL för att kontrollera hur de arbetar och vilka erfarenheter de har. DÀrefter kan det bli aktuellt med ett inofficiellt war room pÄ prov vissa tÀvlingsdagar.

Arbetet fortsÀtter.

§ 5 Ansvar för hÀsten

Erik Adielsson tog upp frÄgan om det Àr kuskens eller trÀnarens ansvar om hÀsten beter sig knepigt.

KommittĂ©n konstaterade att, om det gĂ„r att bedöma att kusken Ă€r ”oskyldig”, hĂ€sten döms till kvallopp och fĂ„r startförbud.

§ 6 HjÀlm vid segerdefilering

PÄ förekommen anledning, sommarens ordningsböter nÀr kuskar tagit av sig hjÀlmen i segerdefilering, konstaterade kommittén att det blir ohÄllbart att frÄngÄ de regler som gÀller idag. SÄledes, om kusken inte har hjÀlm nÀr han/hon kör hÀst, ska böter utdömas.

§7 StÀnkskydd pÄ jÀnkarvagn

Eftersom det kan vara ett problem med stÀnk vid dÄligt vÀder ska ST gÄ ut med en rekommendation om att anvÀnda stÀnkskydd pÄ jÀnkarvagnar.

NÀstkommande sammantrÀde blir i Stockholm onsdag den 15 november 2017

Anteckningar styrelsemöte 4/9


Den stora punkten pĂ„ mĂ„ndagens telefonmöte var tĂ€vlingsplaneringen inför 2018. FrĂ„gan diskuterades sĂ„klart pĂ„ förtroenderĂ„det i Malmö dĂ€r Jan Halberg var pĂ„ plats – och hade sĂ„ledes rapportering dĂ€rifrĂ„n.
De tre förslag kring tÀvlingsplaneringen som tagits fram inför STs styrelsemöte och förtroenderÄdet förra veckan har inte varit pÄ remiss hos vÄran styrelse vilket vi tycker Àr svagt.
Vi ser inte nÄgot av de tre alternativen harmoniserar med det uppdrag vÄra medlemmar gav styrelsen vid Ärsmötet, d.v.s slopa V86 Express. Styrelsen avser att jobba vidare med frÄgan efter ytterligare en kolla med medlemmarna.
Under just punkten tÀvlingsplaneringen anslöt Erik Adielsson (STs Styrelse, sk fadder för TR gentemot förbundets styrelse) för att ge ytterligare information och infallsvinklar i diskussionen.

PÄ Wenngarn kommer man 10 oktober att hÄlla MÄldomarkonferens och vi söker medlemmar som Àr intresserad av att deltaga dÀr. Meddela Staffan snarast om du kÀnner att det Àr nÄgot för dig. Generalsekreterare Osterling samt Peter G Norman och Peter Eriksson Àr styrelsens representanter dÀr.

Det fanns Àven en övrig frÄga samt ett inkommet förslag frÄn en medlem som diskuterades.
Ambitionen Àr att Àven i fortsÀttningen hÄlla styrelsemöte första mÄndagen varje mÄnad och styrelsen tar sÄklart tacksamt emot de frÄgor som ni medlemmar önskar att lyfta.

/Sebastian Hedblom

AngÄende tÀvlingsdagsplanering och Xpresstravet

Med tanke pÄ den pÄgÄende diskussionen om tÀvlingsdagsplanering och Xpresstravet ger TR hÀr sin syn pÄ saken.

Vi anser att Solvalla ska vara en nationalarena med klass, givetvis med en egen tÀvlingsdag.

Vi aktiva tycker inte att Xpresstravet Àr en lÀmplig produkt pÄ den nÀst största speldagen pÄ veckan.

VÄra medlemmar, trÀnare och kuskar, har inget förtroende för denna produkt - och vi företrÀder ju Àven vÄr personal och hÀstÀgare. NÀr vÄra hÀstÀgare Àven vÀljer att ej Äka pÄ trav nÀr de har startande hÀst tycker vi det Àr ytterst alarmerande för framtiden. Vi anser att hÀstÀgarna och trÀnarna Àr den viktigaste parten för att fÄ travet att fungera och ingen av dessa gillar Xpress. Vi förstÄr att det ev. kan bli nÄn typ av omsÀttningsminskning, men det Àr en risk vi fÄr ta. STs styrelse och ledning bÀr ansvaret som ej satt ner foten tidigare och satt stopp för detta. ATG driver spel och ST ska vÀrna om sporten vilket vi inte tycker man har gjort pÄ rÀtt vis. SÄ nu Àr det dags för alla basorganisationer och aktiva att sÀga ifrÄn. Bort med Xpress!

Nu nÀr ryktena dessutom pratar om Solvalla pÄ tisdagar tycker vi man Àr pÄ helt fel spÄr, detta skulle drabba JÀgersro och Eskilstuna hÄrt som redan har inarbetade tisdagar. LÄt Solvalla köra varje onsdag, med uppehÄll frÄn Elitloppet fram till Jubileumspokalen. Men givetvis dÄ en annan vanlig tÀvlingsdag en dag i veckan under sommaren, med tanke pÄ det stora hÀstbestÄndet runt Stockholm bör tÀvlingstillfÀllen finnas.

Kanske dags att lyfta frÄgan om nationalarena igen, likt Frankrike och Norge, dÀr förbunden driver nationalarena (Vincennes och Bjerke)?

Som det Àr nu sÄ Àr sÀrintressena för stora, sÄ det alternativet vore dÀrmed att föredra - alla travsÀllskap skulle ha vinning utav ett sÄdant upplÀgg.

TÀvlingsprogrammet för 2018 ska göras inom kort och nu Àr det hög tid för alla att agera och tala om för STs styrelse och ledning att detta Àr inte acceptabelt.

Mvh TravtrÀnarnas Riksförbunds styrelse.

Unikt tillfÀlle för alla A-trÀnare att fÄ deltaga

Hur undvika halsinfektioner?
Svaret ges pÄ Stig H-Akademiens utbildningsdag den 3 oktober.

Stig H – Akademien, dĂ€r alla lĂ€rlingar och hĂ€stskötare som fĂ„tt stipendier i mer Ă€n 20 Ă„rs tid ingĂ„r, hĂ„ller varje Ă„r en utbildningsdag pĂ„ Lantbruksuniversitet i Ultuna dĂ€r den senaste hĂ€stforskningen presenteras.
Alla medlemmar i akademien, det vill sÀga stipendiaterna genom Ären samt sponsorer och styrelse Àr vÀlkomna att delta.
Nytt för i Ă„r Ă€r att Ă€ven alla landets proffstrĂ€nare bjuds in. Antingen sjĂ€lva eller en av deras anstĂ€llda. Deltagarantalet Ă€r begrĂ€nsat till högst 50 personer. Först till kvarn
.
Vid Ärets utbildningsdag lÀggs fokus pÄ luftvÀgarnas betydelse för normal och nedsatt prestation. Den senaste forskningen för hur halsinfektioner kan undvikas presenteras och det blir Àven praktiska demonstrationer.
Ett pass kommer ocksÄ att Àgnas Ät sambandet mellan trÀning, prestation och utfodring. RÀkna med en spÀnnande dag pÄ Ultuna.
PÄ kvÀllen blir det umgÀnge och middag pÄ Wenngarn för den som vill vara med.
Akademien betalar hotellrum pÄ Wenngarn för stipendiater. För den som behöver komma kvÀllen innan, den 2 oktober, finns det ocksÄ rum bokade.

LĂ€s mer...

Anteckningar frÄn möte med Petter Johansson

Thomas Uhrberg och Jörgen Westholm hade ett möte med Petter Johansson 2/8-2017, och hÀr kommer anteckningar frÄn mötet.

* TreÄringar 2018
1. TR föreslÄr klassindelningar dÀr lÀgsta propositionen ska vara stÀngd vid 49 999 kronor och hÀstarna kan ej ha vunnit lopp.
2. Klass tvÄ: StÀngd vid 99 999 kronor.
3. Klass tre: StÀngd vid 149 999 kronor.
4. Klass fyra: StÀngd vid 199 999 kronor.
Höja antalet lopp för ston, och en högre intjÀningsprocent mÄste till - till exempel fördel ston kan köras i flertalet lopp. Förslag: Fördel ston, högst 150 000 kronor för ston, hingstar 100 000 kronor. 2140 meter med bilstart.
FrÄn juli mÄnad tycker vi att man Àven ska köra nÄgra sÄ kallade maidenlopp (hÀstar som ej vunnit) i öppen klass.
SÄ lite treÄringslopp som möjligt pÄ luncherna, för hÀstÀgarna mÄste ha möjlighet att se sina hÀstar sÄ mycket som möjligt i inledningen pÄ karriÀren.
Sportcheferna pÄ landets banor bör runt första november innan tÀvlingsschemat spikas höra med alla trÀnare nÀr de tycker att det Àr lÀmpligt att debutera sina treÄringar för kommande Är, sÄ kallad stallkoll och ST sammanstÀller svaren för att sedan fördela loppen lÀmpligt under Äret.
MÄnga kollegor tycker att Breeders Crown Àr svÄrmatchat pÄ grund av enbart sex försök, och sex gÄr vidare i varje. Vi tycker att det Àr lÀmpligare med nio försök, dÀr fyra frÄn varje lopp gÄr vidare.
DÄ kan vi fÄ en bÀttre geografisk spridning pÄ försöken ocksÄ. LÀs mer...

Fler artiklar...

Sida 2 av 12

<< Första < FöregÄende 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 NÀsta > Sista >>

hit counter joomla