Lördag den 6/7 under Sprintermästerhelgen hålls på initiativ från Ulf Stenströmer och Lutfi Kolgjini ett möte gällande missnöjet med start-/sluttiden på V75 lördagarna.
Detta möte resulterade i bifogade skrivelse samt ett frågeformulär som även det kan läses nedan.

Förslag om testperiod för V75-tävlingar 2020

Bakgrund
Den 15 augusti 2015 lanserades den nya starttiden 16:20 för V75. Vi inom TR tror att det var ett misstag, även om intentionen, att optimera intäkterna från V75-spelet var goda.

Travsporten lever i det stora hela på en investeringsvilja från (a) hästägare och (b) spelare, vi kan kalla dem kunder. Det finns också en stor union av personer som befinner sig i båda lägren och historiskt sett är väldigt lojala och värdefulla kunder.

Återbetalnings-procenten till de två kundgrupperna på sitt investerade kapital ligger i genomsnitt i uppskattningsvis 35% resp. 70%. Det ställer höga krav på produktutformning för att locka nya kunder men också bibehålla existerande kunder.

Vi anser att travsporten genom sitt av ST ägda, men av staten kontrollerade, ATG genomfört ett antal bra reformer för att möta den nya spelmarknaden och agera proaktivt för att tillfredsställa kundgrupp (b) i den hårt konkurrensutsatta marknaden. Två bra exempel på det är 1) genomförandet av produktgrenen V75 Tillsammans, som fungerar som ett mycket bra komplement till Harry Boy för att intressera och ansluta mindre kunniga spelare till bra spel på hästar. 2) Modernare produktion av TV-produkten inklusive studio, innehåll och digital presentationsteknik och 3) Introduktionen av nya spelformer som Kasino och Sportspel, för att skapa mervärde för ATG:s kunder, framför allt vid tidpunkter utanför travsportens schema men även i samband med det.

Vad vi aktiva dock erfar är en kraftig tendens neråt i intresset för själva sporten, vilket vi är övertygade om att på medellång och lång sikt kommer skapa problem i rekryteringen och behållandet av kundgrupp (a). Den tydligaste observationen av detta sker genom det publiktapp för de stora tävlingarna, V75, V86 och Årgångs-/Elitlopp vi ser, men även ett allmänt missnöje över i stort sett hela linjen gällande den nya ordningen.

Detta missnöje har dryftats i många sammanhang. För att kunna komma vidare med konkret träffades TR:s representanter i Halmstad för att försöka diskutera fram ett förslag att gå fram med till ST.

Förslag
För att komma till rätta med detta önskar vi nu att ST gradvis, genom ägardirektiv och avtal med spelpartners, utvecklar tävlingsprogrammet i en riktning som tillgodoser både kundgrupp (a) och (b) på bästa sätt, samtidigt och gemensamt.

En första åtgärd är att skapa en återkommande programpunkt och stärkt varumärke för vårt bästa trav på weekends och helgdagar med första start för elit-tävlandet STL kl. 15:00, där loppen skall vara avklarade innan kl. 18:00. Detta skall även gälla söndagar och övriga helgdagar då topptävlingar arrangeras.

Detta skulle kunna ske som en testperiod under nio månader, till exempel från 1 januari 2020 fram till och med Derbysöndagen.

Under perioden skall alla effekter som påverkar både kundgrupperna (a) och (b) mätas professionellt, genom interna och externa studier. Därefter skall tävlingsprogrammet i avseende frågan om V75/elittravet sättas inom ramen för ST:s ägardirektiv och ramar för avtal med andra spelbolag än ATG.

Vår förhoppning är att detta på sikt kommer stärka lojaliteten hos kundgruppen (a) och bygga en grund för att växa intresset för att bli aktiv inom travsporten. Vi tror också att, eftersom ett stort antal av dessa är potentiella spelkunder, att (b) kommer att kunna stärkas genom fortsatt god affärs- och produktutveckling av ATG och på sikt även andra spelbolag, när affärsmässiga möjligheter att sluta avtal med sådana föreligger.

Som en icke oansenlig sidoeffekt tror vi att banornas möjligheter till större publikintäkter kommer att öka, samt att arbetsförhållanden för travsportens aktiva kommer att bättre. Möjligheten att rekrytera nya och behålla aktiva och administrativ personal inom sporten kommer definitivt att förbättras av vårt förslag.

Konsekvenser
Enligt ATG:s VD är summan travsporten riskerar genom att ändra på nuvarande upplägg till det gamla ungefär 100 Mkr netto per år. Det betyder 75 Mkr under den 9-månadersperiod som föreslås.

Genom att föreslå 15:00 som starttid kommer nuvarande TV-program kunna kvarstå i sitt framgångsrika format, med enda skillnaden att det behöver starta kl. 17:00 i stället för kl. 18:00. Detta borde inte enskilt betyda en skillnad på 100 Mkr, förhoppningsvis ingen alls, om:

• ATG fortsätter med sin framgångsrika produkt- och affärsutveckling för V75-spelet med tillhörande bild- och ljudbevakning, samt nya innovativa spelprodukter, speciellt i ”live-fönstret”

• TV-dealen med TV4 kan göras mer kostnadseffektiv

• V75-dagarna blir attraktivare att besöka och ett tydligt skyltfönster för sporten och spelet för att locka nya och behålla gamla fans

• ST genom att skapa intressantare lopp för STL gör att V75 blir ett roligare spel

I det korta perspektivet kommer en ändring antagligen att medföra en temporär minskning. Den tror vi med råge kompenseras av kundnöjdheten hos hästägare och travbanebesökare på V75 och dessutom även uppskattas av sportens aktiva, speciellt lärlingar och hästskötare med flera.

Vi vill poängtera att ATG:s vd uttalat att 20:00 som starttid för V75 skulle ge mer spelintäkter till sporten, vilket troligen stämmer. Det bevisar att en optimering måste ta hänsyn till kundgrupp (a), eftersom vi tror att sporten skulle förtvina av att köra våra bästa tävlingar sent på lördag-kvällar.

Vi är övertygade om att 15:00 som starttid för alla V75-omgångar på helger och röda dagar kommer sätta en rutin hos våra lojala kunder som på medellång och lång sikt kommer att bli mycket värdefull.

TR börjar nu med att ställa frågan:
Skall vi till ST föreslå att vi är nöjda fortsätta med nuvarande ordning med V75-tävlingar baserade på start 16:20?

Eller
Skall vi till ST föreslå en testperiod där V75-tävlingarna är baserade på start 15:00 med förhoppningen att med stöd av data sedan permanenta detta?

Enkätundersökning angående starttid för V75.
Vid tränarmöte i Halmstad den 6 juli med deltagande av ST:s Ordförande och ATG:s VD beslutades att en undersökning om lämplig starttid för V 75 på lördagar skall göras. Undersökningen skall vara klar till den 19 juli för att ligga till grund för beslut.

Vi vill därför be dig att fylla i vilket alternativ som du föredrar. Det är mycket viktigt att du medverkar och lämnar ditt svar. För att vi skall vinna framgång med vår uppfattning krävs att det finns en bred uppslutning kring vår linje.

Alternativ 1. Jag anser att V 75 loppen skall starta kl. 15.00

Alternativ 2. Jag anser att V75 loppen skall starta kl. 16.20

I det fall alternativ 1 vinner majoritet är vårt krav att denna starttid skall gälla från den 1 januari till den 31 augusti 2020. Resultatet skall noggrant utvärderas.
Blir utfallet att nettointäkten minskar med 2 miljoner kronor per dag eller mer så är vi beredda att acceptera kl. 16.20 som permanent starttid för lördagar.

Travtränarnas Riksförbund