Under tisdagen publicerades den budget som styrelsen fastslagit för 2020. Vissa är nöjda, vissa är missnöjda. Travtränarnas Riksförbund, med Staffan Osterling i spetsen, är besvikna, både över utfallet och processen.

Svensk Travsport kom med en budget som visar på att man återinför medlen till aktiva till samma nivå som 2019. Travtränarnas Riksförbund är däremot inte nöjda med hur budgeten utformats.
– Jag är besviken, det måste jag säga. Vi från Travtränarnas Riksförbund äskade om återinförande av medlen till aktiva till samma nivå som 2019 – plus en indexuppreglering. Alla andra omkostnader stiger med index, men vi står kvar på samma ruta gällande inkomster. Nu valde man visserligen att återinföra 50 miljoner (45,1 milj. som vi räknar) – men av dessa 50 miljoner kronor är en stor del öronmärkt, bland annat till b-tränare och Sleipner. Det tycker vi inte känns riktigt rätt. Det blir inte det återinförandet vi såg framför oss, säger Staffan Osterling, generalsekreterare på Travtränarnas Riksförbund.

Och är det någonting som Travtränarnas Riksförbund är besvikna över, så är det själva budgetprocessen.
– Känslan är att man inte ens velat diskutera sina tankar med oss tränare. Vi tillsammans med Travhästägarna har varit och träffat Maria Croon och Petter Johansson vid två tillfällen, där vi framförde våra krav, att medlen skulle återställas dit de var tagna ifrån. Man vill inte gynna eliten säger man, men man tog ju en massa pengar från ”eliten” till 2020? Då är det inte mer än rätt att pengarna går tillbaka dit – så får man ta ytterligare medel till de öronmärkta satsningar som de nu gjort på b-tränarlopp och Sleipner bland annat. Av Sveriges 360 A-tränare finns både elit och breddtränare där den främsta satsningen inför 2019 var treårsloppen som var en satsning som tränarna stred för med näbbar och klor visade sig vara en succé. Det kan väl inte vara så att de ökande startande siffrorna och licenser beror på tränarnas förslag om 3 års satsning som ger full effekt nu?
– Vi är klart besvikna. Vi har tappat en hel del A-tränare på sistone och fortsätter det på den här vägen finns det ingen anledning att vara A-tränare med mindre verksamhet, då kan man lika gärna ta ut B-licens där det är billigare licensavgift och försäkringar. De stora överlever alltid, men de A-tränarna med medel- eller litet stall, de missgynnas.

Vad som väntar härnäst vill Staffan Osterling inte spekulera kring, mer än att man kommer genomföra styrelsemöte onsdag eftermiddag för att diskutera frågan.
– Vi kommer kalla till styrelsemöte onsdag em. och därefter kommer vi gå ut till medlemmarna och se vad vi ska göra. Men återigen, jag tycker det är svagt att vi inte kan diskutera så här pass viktiga frågor på en vettig nivå. Att inte kunna diskutera utfallet innan det slås igenom, det visar på att Svensk Travsport inte har några som helst problem med att köra över oss aktiva. Det är en tråkig utveckling, säger Staffan Osterling generalsekreterare Travtränarnas Riksförbund