I samband med Travtränarnas Riksförbunds årsmöte på Solvalla  på onsdagen skedde en förändring i TR:s styrelse. Jörgen Westholm ersätter Markus Pihlström som styrelseledamot.

Jörgen Westholm gör comeback i TR:s styrelse.

En annan förändring i TR:s ledning är att Lars Dahlgrens anställning utökas från 50 till 80 procent, och att hans titel nu är generalsekreterare. Tidigare generalsekreteraren Staffan Osterling trappar ner från 70 procents anställningstid till 40, och har nu titeln senior advisor.

Organisationsförändringen innebär dels att vissa av Staffans arbetsuppgifter flyttas över till Lars, och för medlemmarna är det väsentligt att veta att Staffan behåller allt runt det viktiga med de försäkringar som medlemmarna kan tecka via TR.

När det gäller styrelsesammansättningen valdes Jörgen Westholm in i styrelsen sedan Jägersros tränarförening nominerat Westholm som kandidat. Nomineringen ställde Westholm mot Markus Pihlström, som var en de de tre styrelseledamöter som stod i tur att avgå. Pihlström valde under stämman att avsäga sig omvalsnomineringen, vilket innebar att fullmäktige utan att behöva gå till omröstning valde Jörgen Westholm som nyval i styrelsen på mandattiden två år, samt omvalde Conrad Lugauer och Thomas Uhrberg på två år.

Jörgen Westholm har tidigare varit ledamot i Travtränarnas Riksförbunds styrelse i 14 år, men avgick 2017 av missnöje med hur Svensk Travsport och ATG hanterade frågan om Xpress-travet på onsdagar.

”Jag känner att sportens styrande inte lyssnar på de aktiva. Jag känner ett konstigt svek på flera ställen, så därför väljer jag att inte lägga mer kraft och energi på detta när de aktiva inte är mer värda. Vi är bara spelpjäser i jakten på mer spel – men ibland kan faktiskt trivseln vägas in”, skrev Westholm i en kommentar på sin hemsida om beslutet att lämna TR:s styrelse. Men nu gör alltså Westholm sju år senare comeback i travpolitiken.

Jan Halberg omvaldes alltså som ordförande i Travtränarnas Riksförbund, och kvarstående i styrelsen till nästa år är Peter Eriksson (vice ordförande), Per C Johansson och Markus B Svedberg.

Jörgen Westholm har de senaste året varit ledamot i TR:s valberedning, och när han kliver in i styrelsen måste han naturligtvis lämna valberedningen. Stämman valde in Alexander Nilsson på den vakanta platsen i valberedningen..