Travtränarnas Riksförbunds årsstämma i april beslutade att två skrivelser skulle skickas till Svensk Travsports styrelse. Skrivelserna är nu besvarade.

TR:s stämma beslutade, som konsekvens av att fyra olika motioner bifölls, att Svensk Travsports styrelse skulle tillskrivas dels avseende att begära en övergripande utredning om säkerhetsspårens utformning, skötsel och regelverk, dels att ST underlåtit att införa kontrollfunktioner avseende B-licensinnehavares F-skattsedlar när B-tränarna har externt ägda hästar på sin träningslista. Att en sådan kontrollfunktion skulle införas var en förutsättning när TR beslutade att bifalla Svensk Travsports reformering av licenssystemet för några år sedan, men detta har ST sedan inte infriat.

Svensk Travsports styrelse behandlade skrivelserna från Travtränarnas Riksförbund den 26 maj och vd Maria Croon har den 2 juni skickat följande skriftliga svar till TR:

”Styrelsen har tagit del av era skrivelser på sitt styrelsemöte den 26 maj 2023. Styrelsen gav vd i uppdrag att besvara skrivelsen. Innehållet och frågorna i skrivelserna är av operativ karaktär och hanteras därmed av vd och de som i övrigt är berörda. Vd informerade på mötet att det redan pågår arbete som hanterar frågeställningarna”.

Den sista meningen innebär i praktiken att Maria Croon initierat att utarbeta någon form av praktiskt fungerande rutin gällande kontrollfunktion av B-licensinnehavares F-skattsedlar. Så gällande den frågan avvaktar nu TR ytterligare återkoppling från Croon när det finns något konkret att rapportera i den frågan.

Gällande frågan om säkerhetsspåren skickades den skrivelsen vidare till ST:s reglementskommitté, där skrivelsens ”regeldel” diskuterades på kommitténs möte den 31 maj. Reglementskommittén beslutade att nuvarande regler ska kvarstå oförändrade.

Det stannar dock inte där, utan Maria Croon har aviserat att hon och Svensk Travsports sportchef Robert Karlsson vill ha ett ett möte med TR ”innan sommaren” angående frågan om säkerhetsspår. Datum för ett sådant möte har dock ännu inte fastställts.

Här är TR:s skrivelser till ST:s styrelse gällande säkehetsspåren och kontroller av B-licensinnehavares F-skattesedlar:

TR skrivelse till ST-s styrelse om säkerhetsspår

TR skrivelse till ST-s styrelse om F-skattsedel:B-tränare