Travtränarnas Riksförbunds årsstämma på Best Western Hotell i Bomma Blocks den 14 april resulterade bland annat i att TR gör en skrivelse till Svensk Travsports styrelse om säkerhetsspåren. Det behövs en genomgripande utredning med tre fokusområden. Hur säkerhetsspåren ska vara konstruerade, hur de ska vara skötta, och hur regelverket runt säkerhetsspårens användning ska vara utformat.

Stämmobeslutet om skrivelsen till ST:s styrelse hade sin grund i att tre motioner, representerande sex olika banor, inlämnats till stämman, som berörde samma saker: Att det ännu två-tre år efter att säkerhetsspåren byggdes och togs i bruk finns uppenbar, för att inte säga nödvändig, förbättringspotential gällande dessa. Motionerna bifölls, och nu blir det alltså upp till ST:s styrelse att återkomma om hur den hanterar TR:s framställan om en bred utredning om säkerhetsspåren.

Två av motionerna till stämman rörde lunchtraven och dessas starttider, och sluttiden för kvällstrav. Båda dessa saker är relevanta ur arbetsmiljösynpunkt i de professionella tränarnas stall, och som följdeffekt även i ekonomin för hästägarna. Där konstaterade TR att viss förbättring successivt skett i tävlingskalendern de senaste åren, men att det fortfarande finns möjlighet att förbättra tävlingsstrukturerna så att vardagen i stallen underlättas.

Ytterligare en för TR viktig fråga som tas direkt till ST:s styrelsenivå gäller hur B-tränare, som har ”exernt ägda” hästar i träning kontrolleras av Svensk Travsport avseende innehav av F-skattsedel. Även där fanns en motion till stämman som bifölls. TR efterlyser snabb hantering från ST:s sida gällande att etablera fungerande kontrollrutiner för detta.

TR.s styrelse fick en ny ledamot: Markus B Svedberg ersätter André Eklundh.

Nya stadgar togs först i en extra årsstämma i första läsningen och sedan i andra läsningen av den ordinarie stämman. Huvudsakligen handlar stadgeändringarna än en modernisering av de gamla stadgarna, som gällt sedan i början av 1990-talet och som främst berör internt kansliarbete och hur styrelsen fördelar ansvar och arbete, men som samtidigt innehåller den principiella förändringen att Bergsåker jämställs med Solvalla, Åby och Jägersro gällande att ha två fullmäktigeledamöter vid stämman.

Beslutet runt stadgarna innehöll samtidigt ett medskick; valberedningen önskade fortsatt utredning gällande styrelsens sammansättning och vad som ska gälla för att vara kvalificerad för en styrelseplats. Stämman beslutade att bifalla valberedningens synpunkter vilket innebär att styrelsen uppdrogs att fundera en vända till och återkomma till stämman 2024 med eventuella förslag till förändringar runt vad som ska gälla för styreleledamöterna.

Gällande de strategiska mål som TR ska jobba med under 2023 fogades ett nytt sådant till listan: Digitalisering. Det handlar om att underlätta och. understödja att tränarna får bra anpassade digitala verktyg som hjälp både gällande det interna stallarbetet, hur detta organiseras, planeras och operativt genomförs, lätt tillgänglig information om hästarnas ”träningsdagböcker”, och äinte minst även som kontaktyta för kommunikation med hästägare. Det finns ett antal kommersiella aktörer som vill etablera sig inom detta område, som enkelt kan beskrivas som app-utveckling. TR:s roll blir att fungera som ”dörröppnare” så att dessa komersiella aktörer hittar relevanta kontaktytor med potentiella kunder (alltså tränare), och även kanske kunna vara en resurs i att dessa digitala verktyg anpassas så att de blir skräddarsydda för användarna.

Nedan finns protokollen från både den extra föreningsstämman och den ordinarie årsstämman.

TR protokoll extra årsstämma 230414 NY

TR protokoll årsstämma 230414